Je winkelwagen is momenteel leeg
Touwtjespringen is een uitstekende vorm van lichaamsbeweging en een leuke manier voor kinderen om creatief bezig te zijn terwijl ze bewegen. Touwtjespringen kan een goede solo-activiteit zijn of een leuk spel met vrienden. Springtouwspellen zijn leuk omdat je hiervoor geen dure apparatuur of veel ruimte nodig hebt, en ze zijn geschikt voor kinderen van alle niveaus.
1. Vaardigheden met één touw
Voor kinderen die alleen spelen, is een springtouw een geweldig speeltje om actief te worden.1 Daag uw kind uit om enkele basisvaardigheden bij het springen te leren, zoals:
Schaarsprongen: Land met één voet naar voren en wissel bij de volgende sprong van voet.
Kruissprongen: Land met de voeten gekruist als een X, dan uit elkaar en dan weer gekruist.
Eenden sprong: Land met hielen uit elkaar, tenen en knieën naar binnen gericht; zet dan bij de volgende sprong de hielen tegen elkaar en wijzen de tenen en knieën naar voren.
Zwaaien: Land op één voet en zwaai het andere been naar de zijkant, herhaal dit hierna met je andere voet.
2. De slang
De slang is een goed springtouwspel voor beginners of jongere kinderen die moeite hebben met het timen van hun sprongen met een zwaaiend touw. Bij De slang blijft het touw op de grond.
Laat één persoon het aan elk uiteinde vasthouden en zachtjes over de grond zwaaien als een glibberige slang, terwijl andere spelers eroverheen proberen te springen. Speel om beurten de springer en de slangenbeweger.
3. Bananensplit
Bij dit springtouwspel wordt eigenlijk niet gesprongen, maar spelers moeten wel letten op de timing van het slingerende touw. Benodigdheden: lang springtouw en twee mensen die willen draaien.
De overgebleven spelers vormen een rij, waarbij de eerste persoon in de rij naar het touw kijkt. De draaiers draaien het touw in de richting van rij. Terwijl ze dit doen, moet de eerste speler onder het touw door rennen en terug zonder het touw aan te raken. Is dit gelukt? Dan komt de tweede persoon uit de rij erbij en rennen beide spelers onder het touw door. Dan gaan drie lopers samen, enzovoort. Als iemand het touw aanraakt of niet op tijd heen en weer loopt, begin dan weer opnieuw.
4. Samen springen
Verdubbel het plezier door te proberen om met zijn tweeën te springen met een touw voor één persoon. Je kan face-to-face gaan staan (met één persoon die beide uiteinden van het touw vasthoudt) of naast elkaar (elke persoon houdt één uiteinde of handvat van het touw vast).
Om er meer een spel van te maken, kan de persoon die het touw vasthoudt versnellen of vertragen terwijl de andere speler probeert zijn ritme aan te passen. Als beide springers vaardiger zijn, kan men beginnen met springen terwijl je het touw vasthoudt. De andere persoon kan er helemaal in en uit springen, terwijl het touw blijft bewegen.
5. Kat en muis
Je hebt minimaal vier spelers nodig voor dit spel: twee touwdraaiers, een kat en een muis. De muis moet over het touw springen, rond de ene draaier rennen, opnieuw springen, rond de andere draaier rennen en herhalen (dit maakt een achtvormig patroon).
Ondertussen doet de kat hetzelfde terwijl hij de muis achtervolgt en hem probeert te tikken. Geef de muis een voorsprong van één sprong. Wanneer de kat de muis tikt, draai je de posities en speel je opnieuw.
6. Water Splash
Speel deze buiten! Terwijl twee vrienden aan een springtouw draaien, moet elke speler springen terwijl hij een beker water vasthoudt.
Ze moeten springen zo lang de vooraf bepaalde hoeveelheid tijd, het aantal sprongen, of zo lang als nodig is om een rijmpje op te zeggen of een liedje te zingen. Nadat iedereen aan de beurt is geweest om te springen, is de winnaar de speler met het meeste water in zijn beker.
7. Helikopter
Om dit spel te spelen heb je een groep kinderen, een lang touw en stoepkrijt nodig. Maak een grote cirkel op de grond (de diameter moet twee keer de lengte van je touw zijn) en markeer een plek voor elke speler rond de cirkel.
Eén speler staat in het midden terwijl de rest op hun plek aan de rand van de cirkel blijft. Deze centrale speler houdt het touw omhoog en zwaait ermee in een cirkel terwijl hij zegt: "Helikopter, helikopter boven mijn hoofd, ik kies een kleur en de kleur is..."
Zodra de centrale speler een kleur noemt, draait hij het touw over de grond. Als de andere spelers de naam van de kleur horen, stapt iedereen die die kleur draagt naar voren en probeert over het touw te springen. Als iemand op het touw stapt, begint de centrale speler opnieuw. Je gaat door totdat één speler overblijft.